LÆR DEG SPILLDESGING OG SPILLPROGRAMMERING MED KODU!

Digitale dannelsesreiser i Kodu – læring gjennom lek

I Kodu skal du skape din egen verden, enten alene eller sammen med andre. Poenget er at det er du – spilleren – som lager digitalt liv og skaper dine egne regler, lover og rammer for hvordan spillet er. Tenk deg alle gangene du har vært frustrert over mangler i dataspill du har spilt før… nå har du endelig sjansen til å rette opp alle andres feil og skape ditt eget drømmespill. Kun fantasien setter grenser.

Hvordan fungerer Kodu?

I Kodu skal du skape din egen verden, enten alene eller sammen med andre. Poenget er at det er du – spilleren – som lager digitalt liv og skaper dine egne regler, lover og rammer for hvordan spillet er. Tenk på alle gangene du har vært frustrert over mangler i dataspill du har spilt før … Nå har du endelig sjansen til å rette opp alle andres feil og skape ditt eget drømmespill. Kun fantasien setter grenser.

Kodu er både et dataspill og et læringsverktøy for spillprogrammering i 3D. Ved bruk av bildeikoner programmerer spilleren karakterer, objekter, regler, bestemte handlingsmønstre, hvordan vinne og tape, poengsystemer og digitale naturlover.

Hovedreglene for «kommandoene» du skriver er «When» – NÅR – og «Do» – GJØR. For eksempel: NÅR: Kodu ser et eple GJØR: Gå mot eple. Som vist på bildet.

Hva trener vi på?

  • Vi vil bygge troverdige fortellinger med plot, setting, tema og budskap.
  • Vi trener på grunnleggende narratologi (fortellerteknikk) og tekstanalyse ved selv å skape handling, karakterer, objekter, prosjekter, konflikter og venner/fiender.
  • Vi trener på å overføre kreativitet til aktiv digital handling – fra penn og papir til den digitale verden.
  • Vi trener på kritisk tenkning ved å analysere og bryte ned komplekse problemstillinger i spilldesignet  til håndterbare arbeidsoppgaver for utviklergruppen.
  • Vi trener på logikk, problemløsning og kausalitet (årsak-virkning).
  • Vi trener på samarbeid, programmering av enkle variabler og fantasinering.

Hjelp til selvhjelp

Jobb hardt, lekent og metodisk med planleggingen av spillkonseptet: Hva slag verden er vi i (setting)? Hva handler spillet om (plot og fortelling)? Hvem er med i spillet (fiender og venner)? Hva vil karakterene i spillet (prosjekter)? Og Hvordan vinner og taper man spillet?

Glem heller ikke at et hvert spillprosjekt trenger et analogt forarbeid. Planlegg med penn og papir hva du søker å skape digitalt. Det er lurt, vi lover.


Kodukøpp arrangeres i samarbeid med