For lærere

Velkommen til lærerens ressursside for Kodu!

Ressurser for lærere

Kodu er designet for å lære elever å programmere og designe egne spill, men kan også brukes til å lære spesifikke temaer innen andre fag. Under finner du forskjellige ressurser for hvordan du kan bruke Kodu i klasserommet.

Matematikk

Program for lærersesjoner ved Teknisk museum 2016

Resources for teachers

Kodu is designed for teaching students how to program and design their own games, but you can also use it to teach topics in different subjects. Below you will find resources for different subjects.

What is Kodu
Single session intro
Getting started using mouse and keyboard
Getting started using a Xbox Controller
Mathematics

Om påmelding av klasser og grupper

  • Deltagelse meldes klassevis. Hvert bidrag må være knyttet til en klasse.
  • Som utgangspunkt må man være en gruppe på minst to elever for å levere et bidrag. Elever kan delta individuelt i særlige tilfeller.
  • Flere grupper fra samme klasse kan delta. I så fall må klassen avgjøre hvilken gruppe som leverer bidrag, eller sende inn flere bidrag.
  • Hvordan bruke Kodu i klasserommet

    Kodu egner seg godt til å bruke som i et tverrfaglig prosjekt hvor elevene får bruke kreativiteten sin til å lage eget innhold i en digital fantasiverden. Hvis man ikke er kjent med Kodu, kan det være vanskelig å finne på noe selv. Derfor kommer det her et eksempel på hvordan man kan bruke Kodu i klasserommet for å bli kjent med naturlover, matematikk, tegning, utforming, historiefortelling og karakterbygging. (Husk å sørge for at Kodu er installert på alle maskinene før timen- last ned her).

    1. Start timen med å snakke om spill. Hva er et spill? Hvilke spill har vi? Hva er ditt favorittspill? Hvorfor er det ditt favorittspill? Spill har mange sider ved seg og kommer i mange forskjellige former. Trekk gjerne inn spill med historie som et godt eksempel på hvordan man kan gjøre spill spennende og lærerikt.
    2. Ta en runde i klassen på hva slags spill som kan være gøy å lage i Kodu. Skriv ideene på tavla og la dem stå der under hele dagen.
    3. Sett elevene sammen i grupper på 2-3 og la dem idemyldre på hva slags spill de vil lage. Del ut A3-ark slik at de kan skrive en historie, beskrivelse av karakterer, beskrivelse av hva som skal skje i spillet og begynne å tegne en skisse over hvordan verdene skal se ut.
    4. Når elevene begynner å bli ferdig med planleggnings- og idefasen, kan det være greit å ta en kjapp gjennomgang av Kodu. Her kan det være greit å fokusere på hvordan man kan manipulere verdenen og hvordan man kan lage nye og styre figurer. Læringsvideoer finner du her.
    5. La elevene jobbe sammen og bytte på hvem som programmerer. På slutten av dagen kan det være hyggelig om elevene får gå rundt å prøve hverandres spill.